Gratis e-Boekhouden

Btw-aangifte berekenen: hoe btw-bedrag uitrekenen (2020)

Bij het berekenen van de btw-aangifte tel je op alle btw die je hebt berekend aan je klanten. Vervolgens trek je daar van af alle btw die je betaald hebt aan je leveranciers. Het bedrag dat resteert is de berekende btw die je moet betalen of terug ontvangen.

Er zijn twee manieren om de btw te berekenen:

  • Factuurstelsel: de datum op de factuur is leidend voor het antwoord op de vraag in welk aangiftetijdvak je het btw-bedrag moet meenemen in je berekening. Het factuurstelsel gebruik je als je levert aan andere ondernemers.
  • Kasstelsel: de datum van ontvangst of betaling van het geld is leidend voor het antwoord op de vraag in welk aangiftetijdvak je het btw-bedrag moet meenemen in je berekening. Het kasstelsel gebruik je als je voornamelijk levert aan particulieren.

Lees meer over het factuurstelsel en kasstelsel.

Waarover btw berekenen?

Waarover moet je btw berekenen? Btw bereken je over je omzet. Dit betekent dat je btw-berekent over al het totaalbedrag van de verkopen aan je klanten. Op de factuur vermeld je de prijs van de goederen of de dienst, en daarbovenop de btw. Je klant moet het gehele bedrag aan je overmaken. Om de btw-aangifte te berekenen tel je alle btw van je verkoopfacturen bij elkaar op.

Welke btw terug ontvangen?

Welke btw kun je terug ontvangen? De btw die je betaald hebt over je inkopen kun je terug ontvangen. Leveranciers vermelden ook btw op hun factuur, evenals jij dat doet naar jouw klanten. De betaalde btw die je terug ontvangt heet ook wel 'voorbelasting'. Om de btw-aangifte te berekenen tel je alle btw van je inkoopfacturen bij elkaar op.

Btw-aangifte cumulatief berekenen

Voor het berekenen van de btw-aangifte moet je de cumulatieve cijfers verminderen met de cijfers van de aangiften over de voorgaande perioden. Hierdoor wordt voorkomen dat je btw vergeet aan te geven of terug te vragen. Elders op deze website is uitgelegd hoe je een btw-aangifte invult aan de hand van de saldo’s op de verschillende grootboekrekeningen. De saldo’s op deze rekeningen zijn een optelsom van alle bedragen die het hele jaar door op die rekeningen geboekt zijn (cumulatieve cijfers).

Als je bijvoorbeeld aangifte over het 4e kwartaal wilt gaan doen, kun je dus niet zo maar de saldo’s van de grootboekrekeningen invullen. Je vult dan namelijk de saldo’s van het hele jaar in en niet van alleen het 4e kwartaal. Je zou hierdoor over de omzet van het hele jaar btw betalen, terwijl je dit ook al in de voorgaande drie kwartalen hebt gedaan. Om dit probleem op te lossen, moet je de voorgaande perioden aftrekken van het totaal. Hierdoor houd je alleen de laatste periode over.

In het beste boekhoudprogramma is een overzicht beschikbaar van de btw per periode. Hierdoor geef je altijd de juiste bedragen aan in de btw-aangifte.

Voorbeeldberekening

Stel, je hebt in één jaar de volgende omzet behaalt:

  • 1e kwartaal: € 100
  • 2e kwartaal: € 500
  • 3e kwartaal: € 20
  • 4e kwartaal: € 80

Op de grootboekrekening omzet staat dus aan het einde van het jaar € 700. Per kwartaal heb je de omzet al aangegeven en de btw betaald. Als je nu aan het einde van het jaar de btw-aangifte over het 4e kwartaal wilt invullen, kun je dus niet zomaar die € 700 invullen, want dan betaal je btw over de omzet van het hele jaar. Je moet natuurlijk alleen btw betalen over de omzet van het 4e kwartaal, in dit geval over € 80. Om de omzet van het 4e kwartaal te bepalen, moet je de voorgaande perioden aftrekken van het totaal. De voorgaande perioden heb je al € 620 aangegeven. Het totaal is € 700. Als je € 620 van € 700 aftrekt, houd je € 80 over om aan te geven in de aangifte over het 4e kwartaal. Het zelfde principe geldt voor de berekening van de btw-aangifte over het 2e en 3e kwartaal.

Deze wijze van berekenen voorkomt ook dat je correcties in voorgaande perioden vergeet aan te geven. Als je namelijk, nadat je al aangifte over het 3e kwartaal hebt gedaan, nog correcties gaat doorvoeren in het 3e kwartaal of de kwartalen ervoor, dan zijn deze correcties niet te zien in de cijfers van het 4e kwartaal. Naar aanleiding van de correcties zou je een suppletie-aangifte kunnen versturen of je corrigeert het bedrag in de eerstvolgende reguliere aangifte. De laatste optie kan wanneer het gaat om € 1000 of minder.

Een voorbeeld van een berekening van de btw-aangifte kun je hier downloaden. In dit bestand vul je de totalen tot en met het einde van elk kwartaal in, waarna automatisch de voorgaande perioden ervan worden afgetrokken.

Btw-aangifte in je boekhoudpakket

Je stelt met je gratis online boekhouding van Twinfield direct je btw-aangifte voor een specifieke periode samen. Gegevens uit je boekhouding vullen automatisch de elektronische aangifte. Je kunt de gegevens van je btw-aangifte direct in de boekhouding verwerken en elektronisch naar de Belastingdienst versturen.

  • Selecteer een periode waarvoor je btw-aangifte wilt doen en klik op Verder.
  • Er opent een scherm met hierin de gegevens uit je boekhouding, ingevuld volgens de regels van de Belastingdienst.
  • De btw-aangifte in Twinfield is opgebouwd uit 2 tot maximaal 4 kolommen.

Btw-aangifte - overzicht

  • Wanneer je klikt op btw-aangifte verwerken in de boekhouding worden de gegevens uit de kolom Voorgestelde aangifte en de bedragen in de rubrieken 1d (privé gebruik) en 5d (KOR) verwerkt in je boekhouding.
  • Klik op btw-aangifte nu elektronisch versturen om de aangifte naar de Belastingdienst te verzenden.

Btw-aangifte verwerken en versturen

Probeer de btw-aangifte nu in het gratis boekhoudprogramma van Twinfield.

Volgende artikel »

Downloads

Veel gestelde vragen over de btw-aangifte berekenen (FAQ)

Hoe bereken je de btw?

Er zijn twee manieren om de btw te berekenen:

  • Factuurstelsel: factuurdatum is leidend.
  • Kasstelsel: ontvanst of betaling is leidend.

Waarover moet je btw berekenen?

Btw bereken je over je omzet. Dit betekent dat je btw-berekent over al het totaalbedrag van de verkopen aan je klanten.

Welke btw kun je terug ontvangen?

De btw die je betaald hebt over je inkopen kun je terug ontvangen.


Deel 'Btw-aangifte berekenen: hoe btw-bedrag uitrekenen (2020)'

Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

Bij het berekenen van de btw-aangifte tel je op alle btw die je hebt berekend aan je klanten, verminderd met de btw die je betaald hebt aan je leveranciers.


Steun deze gratis website over online boekhouden en administratie

Waardeer je de informatie op deze website? Wil je dat deze site over online boekhouden en administratie gratis blijft? Ik, Patrick, ben een gewone burger die dit allemaal vrijwillig doet en kan daarom jouw hulp van harte gebruiken door:

  • het delen van pagina's en nieuws op je social media-accounts.
  • de social media-pagina's van deze website te liken en volgen.
  • een donatie te doen.
  • een boekhoudprogramma gratis te proberen via links en banners van deze website.

Alvast heel erg bedankt!

e-Boekhouden
15 maand gratis
Exact Online
1 maand gratis
Twinfield
1 maand gratis