Gratis Exact boekhouden

Inkoopboek: verwerking van inkoopfacturen volgens factuurstelsel (2020)

In het inkoopboek verwerk je alle inkoopfacturen. Deze facturen ontvang je als je iets koopt, waarna je ze moet betalen. Volgens het factuurstelsel verwerk je deze facturen op basis van de factuurdatum. Als je facturen nog niet betaald hebt, heb je schulden. Deze schulden zijn crediteuren.

Verwerking in de boekhouding

In het inkoopboek verwerk je alle inkoopfacturen. Deze facturen ontvang je als je iets koopt, waarna je ze moet betalen.

Volgens het factuurstelsel verwerk je deze facturen op basis van de factuurdatum. Als je facturen nog niet betaald hebt, heb je schulden. Deze schulden zijn crediteuren. De tegenrekening van het inkoopboek is dan ook de grootboekrekening crediteuren.

Als je bijvoorbeeld iets voor € 100 hebt gekocht en nog niet hebt betaald, heb je een schuld aan een crediteur. Je crediteurenschuld en je kosten nemen toe. De journaalpost in het inkoopboek hiervan is:

Debet Credit
Kosten 100

Je ziet dat de kosten (= debet) vermeerderd zijn door € 100 debet te boeken. Doordat je de journaalpost in het inkoopboek verwerkt, hoef je geen tegenrekening in te voeren. De € 100 wordt automatisch bij de crediteuren (=credit) op geboekt. Achter de schermen wordt er dus automatisch geboekt:

Debet Credit
a/ Crediteuren 100

Als je vervolgens de factuur betaald, nemen zowel je banksaldo als de crediteurenschuld af. Aangezien een betaling/aflossing van een schuld een uitgave is, moet de betaling in het bankboek verwerkt worden. De journaalpost in het bankboek hiervan is:

Debet Credit
Crediteuren 100

Je ziet dat, vóórdat je betaald hebt, de schuld aan crediteuren meer wordt. Nadat je betaald hebt, verminderen de schulden aan crediteuren (= credit) weer doordat je € 100 debet boekt. Per saldo heb je na de betaling dus geen schuld meer.

In het inkoopboek verwerk je alle inkomende facturen die je moet betalen. Van bepaalde uitgaven ontvang je geen factuur, zoals rentekosten en aflossingen van schulden. Dit zijn echter wel uitgaven, zodat ze in het bankboek verwerkt moeten worden.  

Subadministratie crediteuren

Veel ondernemingen betalen hun facturen niet direct. Hierdoor bestaat de grootboekrekening crediteuren uit schulden aan veel verschillende leveranciers. In het beste boekhoudprogramma kun je per crediteur een nummer aanmaken, waardoor je de facturen per leverancier kunt inboeken. Je kunt dan per crediteur zien wat je nog moet betalen. Alle crediteurennummers bij elkaar wordt de subadministratie van de crediteuren genoemd. Dit is als het ware nog een extra niveau verder dan een grootboekrekening.

Door nummers voor de verschillende crediteuren aan te maken, kun je zien wat je nog moet betalen aan een bepaalde crediteur. Het komt ook vaak voor dat je van één leverancier meerdere facturen ontvangt. Je wilt dan natuurlijk ook zien welke factuur van de betreffende crediteur je al wel en welke je nog niet hoeft te betalen. In de subadministratie kun je bij het inboeken daarom ook vaak het factuurnummer invoeren. Bijvoorbeeld:

Datum Grootboekrekening Crediteurennummer Factuurnummer Bedrag 
5-7-2020 Kosten 131000001 132014070501 € 100

De betaling van de inkoopfactuur verwerk je in het bankboek of kasboek. In het bankboek of kasboek geef je het betreffende crediteurennummer en factuurnummer weer in, zodat het bedrag op die factuur wordt afgeboekt en dus niet meer als schuld op de balans staat.

Inkoopfacturen invoeren in je boekhoudpakket

Facturen van je leveranciers kun je eenvoudig en snel invoeren in je gratis online boekhouding van Twinfield. De volgende gegevens moeten ingevuld worden:

  • Soort boeking: factuur ontvangen.
  • Relatie: selecteer de leverancier van wie je de factuur hebt ontvangen.
  • Datum: voer de factuurdatum in.
  • Omschrijving: geef de factuur een omschrijving. Bijvoorbeeld: 'factuurnummer' + 'leveranciernaam' + 'product'.
  • Factuurnummer: voer het factuurnummer in.
  • Betalingstermijn: geef het aantal dagen op waarbinnen de factuur voldaan moet zijn.
  • Boekstuk: hier kunt u een boekstuknummer invoeren. Dit is geen verplicht veld.
  • Btw: kies of het bedrag dat je invoert inclusief of exclusief btw is.
  • Bedrag: voer het bedrag van de factuur in.
  • Btw-code: kies de juiste btw-code van het juiste percentage. Bijvoorbeeld: btw hoog 21% of btw laag 6%.
  • Btw: het btw-bedrag wordt automatisch berekend aan de hand van de btw-code. Controleer of het bedrag overeenkomt met het btw-bedrag op de factuur.
  • Tegenrekening: selecteer de tegenrekening die betrekking heeft op de factuur.
  • Kostenplaats: selecteer een kostenplaats, indien van toepassing. Kostenplaatsen kun je aanzetten via Beheer > Inrichting > Instellingen > Kostenplaatsen.
  • Regel toevoegen: wanneer je een deel van het ontvangen bedrag op aparte tegenrekeningen wilt boeken, kun je extra regels toevoegen.

Boekstuk invoeren - inkoopfactuur

Probeer het invoeren van inkoopfacturen nu in het gratis boekhoudprogramma van Twinfield.

Volgende artikel »

Tip: crediteurenlijst doornemen

Het is aan te bevelen om regelmatig je crediteurenlijst door te nemen. Op de crediteurenlijst staan alle nog te betalen bedragen. Je moet deze regelmatig doornemen en bekijken welke facturen op korte termijn betaald moeten worden. Hierdoor voorkom je aanmaningen en alle kosten die daar bij komen kijken.

Tip: betalingstermijn naleven

Op een inkoopfactuur staat vaak een betalingstermijn vermeld. Deze termijn geeft aan binnen hoeveel dagen je de factuur betaald moet hebben. In de meeste gevallen kan het geld beter langer in je eigen zak blijven zitten, dan in die van je crediteur. Denk bijvoorbeeld aan de rente die je opbouwt. Het is dan ook aan te bevelen om de factuur als betalingsopdracht klaar te zetten, zodat het bedrag een paar dagen voor het verstrijken van de betalingstermijn overgemaakt is. Betaal ook weer niet op de laatste dag, omdat het vaak één of twee dagen duurt voordat de bank de betaling verwerkt heeft. Hierdoor voorkom je aanmaningen en alle kosten die daar bij komen kijken.

Veel gestelde vragen over het inkoopboek (FAQ)

Wat is het inkoopboek bij boekhouden?

In het inkoopboek verwerk je alle inkoopfacturen.

Wat zijn crediteuren?

Inkoopfacturen ontvang je als je iets inkoopt, waarna je geld moet betalen. Als je het geld nog niet betaald hebt, heb je schulden. Deze schulden zijn crediteuren.

Hoe boek je een inkoopfactuur?

Als je iets hebt gekocht en het geld nog niet betaald hebt, heb je een schuld op je leverancier (een crediteur). Je crediteurenschuld en je kosten nemen toe.


Deel 'Inkoopboek: verwerking van inkoopfacturen volgens factuurstelsel (2020)'

Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

In het inkoopboek verwerk je alle inkoopfacturen. Deze facturen ontvang je als je iets koopt, waarna je ze moet betalen.


Steun deze gratis website over online boekhouden en administratie

Waardeer je de informatie op deze website? Wil je dat deze site over online boekhouden en administratie gratis blijft? Ik, Patrick, ben een gewone burger die dit allemaal vrijwillig doet en kan daarom jouw hulp van harte gebruiken door:

  • het delen van pagina's en nieuws op je social media-accounts.
  • de social media-pagina's van deze website te liken en volgen.
  • een donatie te doen.
  • een boekhoudprogramma gratis te proberen via links en banners van deze website.

Alvast heel erg bedankt!

e-Boekhouden
15 maand gratis
Exact Online
1 maand gratis
Twinfield
1 maand gratis