succesvolboekhouden.nl
Gratis Exact boekhouden
Uitgaven en ontvangstenVerschil uitgaven-kosten en ontvangsten-opbrengsten

Verschil uitgaven - kosten en ontvangsten - opbrengsten (2018)

Het verschil tussen uitgaven - kosten en ontvangsten - opbrengsten: uitgaven en ontvangsten zijn uit- en ingaande geldstromen. Kosten en opbrengsten hebben betrekking op het resultaat in een periode. In het kasstelsel zijn uitgaven en kosten gelijk aan elkaar, evenals ontvangsten en opbrengsten. In het factuurstelsel kunnen ze verschillend zijn.

Gratis boekhouden en facturatie van Exact Online!

Uitgaven en ontvangsten zijn uit- en ingaande geldstromen. Deze worden geboekt op het moment dat de daadwerkelijk de onderneming verlaten of inkomen. Kosten en opbrengsten hebben betrekking op het resultaat in een bepaalde periode. In het kasstelsel zijn uitgaven en kosten gelijk aan elkaar, evenals ontvangsten en opbrengsten. In het factuurstelsel kunnen ze verschillend zijn.

Het komt er kort gezegd op neer dat wanneer je banksaldo toe- of afneemt, er sprake is van een ontvangst of uitgave. Wanneer je iets in de resultatenrekening moet boeken, is er sprake van een kosten of een opbrengst. Het is uiteraard wel mogelijk dat een handeling zowel een kosten als een uitgave is, bijvoorbeeld als je iets koopt en de factuur direct betaald. Dit geldt ook voor een opbrengst en een ontvangst.

Hieronder volgen een paar voorbeelden ter verduidelijking van het verschil tussen uitgaven en kosten en het verschil tussen ontvangsten en opbrengsten.

Geen uitgave, wel kosten

Stel dat je iets koopt en een factuur ontvangt, maar nog niet betaald. Op basis van het factuurstelsel moet je je aankoop al wel boeken in de resultatenrekening, omdat het een kosten is. Aangezien je nog niet betaald hebt, heb je nog geen uitgave gedaan en heb je een schuld (balans).

Geen kosten, wel uitgave

Vervolgens betaald je de factuur. Deze betaling is een uitgave. Doordat je betaald hebt, heb je geen schuld (balans) meer. Het afboeken van de schuld gebeurt op de balans en niet in de resultatenrekening, zodat het geen kosten is.

Geen ontvangst, wel opbrengst

Evenzo kan het voorkomen dat je goederen verkoopt of diensten verleent en een factuur verstuurt aan je klant, maar het geld nog niet ontvangt. Op basis van het factuurstelsel moet je je verkopen al wel boeken in de resultatenrekening, omdat het een opbrengst is. Aangezien je nog geen geld van je klant hebt ontvangen, is er nog geen sprake van een ontvangst en heb je een vordering (balans).

Geen opbrengst, wel ontvangst

Vervolgens ontvang je het geld van je klant. Hierdoor heb je alles van de klant ontvangen en heb je geen vordering (balans) meer. Het afboeken van de vordering gebeurt op de balans en niet in de resultatenrekening, zodat het geen opbrengst is.

Geen kosten, wel uitgave

Stel dat je een nieuwe auto koopt voor € 10.000. Dit is een investering (= bezit) die je op de balans boekt. De € 10.000 heb je echter al wel betaald, dus het is een uitgave. Aangezien je niets in de resultatenrekening hebt geboekt, is er geen sprake van kosten. Een investering is dus wel een uitgave, maar geen kosten.

Geen uitgave, wel kosten

Vervolgens wordt de auto ouder, begint te slijten en wordt minder waard. Als je schat dat de auto 10 jaren mee zal gaan, moet je dus elk jaar 1/10 afschrijven. Afschrijvingen zijn geen uitstroom van geld en dus geen uitgave. De afschrijvingen boek je in je resultatenrekening als kosten. Afschrijvingen zijn dus geen uitgaven, maar wel kosten.

Geen opbrengst, wel ontvangst

Stel dat je € 10.000 leent van een familielid. Je ontvangt dus € 10.000 op je bank (balans) en je hebt een schuld (balans) van € 10.000 aan dat familielid. Deze handeling verwerk je dus niet in je resultatenrekening, zodat je geen opbrengst hebt. Wel heb je het geld ontvangen op je bank, zodat het wel een ontvangst is. Een schuld aangaan is dus geen opbrengst, maar wel een ontvangst.

Geen kosten, wel uitgave

Vervolgens wil je familielid zijn/haar geld in 10 jaren terug hebben. Je moet dus elk jaar 1/10 terug betalen. Doordat je jaarlijks geld moet terug betalen, neemt zowel je banksaldo als je schuld af. Beide staan op de balans, zodat er geen sprake is van kosten. Aangezien er wel geld uit je onderneming stroomt, is er wel sprake van uitgaven.

Maak gebruik van e-Boekhouden

Als je zelf je administratie wil voeren kan het handig zijn om eens te kijken naar e-Boekhouden. e-Boekhouden zorgt ervoor dat je eenvoudig je balans, winst-en-verliesrekening, grootboek, mutaties, openstaande posten én overige overzichten kunt inzien. Dit op basis van jouw ingevoerde financiële gegevens. Met actuele cijfers bij de hand in één boekhoudprogramma, ben je in staat om beter te ondernemen!

e-Boekhouden is voor startende ondernemers nu 15 maanden gratis! Dat betekent onbeperkt boekhouden, factureren en uren registreren, zonder kosten. Aan het einde van jouw gratis periode beslist je zelf of je met e-Boekhouden door wilt gaan. Maak hier een gratis account aan.

Volgende artikel »

Gerelateerde begrippen

Gratis e-Boekhouden
XGratis e-Boekhouden