Kasboek en bankboek: de verwerking van uitgaven en ontvangsten (2019)
In het bankboek verwerk je alle uitgaven en ontvangsten volgens het bankafschrift en in het kasboek vanzelfsprekend alle uitgaven en ontvangsten volgens de kasstaat. Uitgaven en ontvangsten staan op je bankafschriften en kasstaten.
Op de kasstaten staan al je contante opnamen en uitgaven. De kas is als het ware je portemonnee, je kassa of je kluis. Als je bijvoorbeeld geld opneemt door te pinnen, neemt je banksaldo af en je kassaldo toe. Als je vervolgens iets koopt en contant betaalt, neemt je kassaldo weer af. Op de kasstaten staat dus wat er met je contante geld is gebeurd. Het principe van een kasstaat en een bankafschrift is hetzelfde: er staan in beide gevallen uitgaven en ontvangsten op.
Verwerking in de boekhouding
Als je bijvoorbeeld voor € 100 aan kosten betaalt, neemt je banksaldo af en je kosten nemen toe. De journaalpost in het bankboek hiervan is:
Debet | Credit | ||
Kosten | 100 |
Je ziet dat de kosten (= debet) vermeerderd zijn door € 100 debet te boeken. Doordat je de journaalpost in het bankboek verwerkt, hoef je geen tegenrekening in te voeren. De € 100 wordt automatisch van het banksaldo af geboekt. Achter de schermen wordt er dus automatisch geboekt:
Debet | Credit | ||
a/ | Bank | 100 |
Hetzelfde geldt natuurlijk voor contante kosten die je via de kas betaalt. Deze verwerk je op dezelfde manier, maar dan in het kasboek zodat de kas automatisch als tegenrekening wordt gebruikt.
Als je bijvoorbeeld € 200 aan opbrengsten contant ontvangt, nemen zowel je kassaldo als de omzet toe. De journaalpost in het kasboek hiervan is:
Debet | Credit | ||
a/ | Omzet | 200 |
Nu zie je dat de omzet (= credit) is vermeerderd door € 200 credit te boeken. Doordat je de journaalpost in het kasboek verwerkt, hoef je geen tegenrekening in te voeren. De € 200 wordt automatisch bij het kassaldo op geboekt. Achter de schermen wordt er dus automatisch geboekt:
Debet | Credit | ||
Kas | 200 |
Elk dagboek kan slechts gekoppeld worden aan één tegenrekening. Dit betekent dat wanneer je meerdere bankrekeningen hebt, je verschillende bankboeken moet aanmaken in je boekhoudpakket. Elk bankboek koppel je vervolgens aan de juiste grootboekrekening/tegenrekening van de betreffende bank.
Bankafschriften en facturen invoeren in je boekhoudpakket
Bij e-Boekhouden kun je bankafschriften en facturen eenvoudig invoeren. Het invoeren van betalingen en ontvangsten is anders dan van het invoeren van facturen.
Invoeren betalingen en ontvangsten van facturen
Betalingen en ontvangsten via de kas en de bank verwerk je eenvoudig en snel in deze gratis online boekhouding. De volgende gegevens moeten ingevuld worden:
- Soort boeking: ontvangst of betaling
- Rekening: selecteer je betaalmiddel. Hier kies je of het geld via de kas of de bankrekening is gegaan.
- Open post: selecteer welke factuur betaald is. Als de factuur niet in de lijst staat, is deze factuur nog niet ingeboekt of al betaald. Facturen inboeken doe je via het inkoopboek of verkoopboek.
- Datum: vul de datum van de factuur/bon of bankafschrift in.
- Omschrijving: omschrijf de betaling of de ontvangst. Bijvoorbeeld: 'factuurnummer' + 'leveranciernaam' + 'product'.
- Boekstuk: voer een boekstuknummer in. Bijvoorbeeld: het nummer van het bankafschrift of kasblad. Dit is geen verplicht veld.
- Bedrag: voer het bedrag in.
- Tegenrekening: selecteer de tegenrekening die betrekking heeft op het ontvangen of betaalde bedrag.
Heb je een betaling ontvangen waarbij in één betaling meerdere facturen zijn voldaan? Dit vereist een andere manier van boeken.
Probeer het invoeren van betalingen en ontvangsten van facturen nu in het gratis boekhoudpakket van e-Boekhouden.
Invoeren betalingen en ontvangsten zonder factuur
Heb je zelf iets ontvangen of betaald, zonder dat je hier een factuur van hebt? Dan kun je dit eenvoudig verwerken door de volgende gegevens in te vullen:
- Soort boeking: geld ontvangen of geld uitgegeven.
- Rekening: selecteer je betaalmiddel. Hier kies je of het geld via de kas of de bankrekening is gegaan.
- Datum: voer de datum van ontvnagst of betaling in.
- Omschrijving: geef de betaling een omschrijving. Bijvoorbeeld: 'factuurnummer' + 'leveranciernaam' + 'product'.
- Boekstuk: voer een boekstuknummer in. Bijvoorbeeld: het nummer van het bankafschrift. Dit is geen verplicht veld.
- Btw: kies of het ingevoerde bedrag inclusief of exclusief btw is.
- Bedrag: voer het ontvangen bedrag in.
- Btw-code: kies het juiste btw-code van het juiste percentage. Bijvoorbeeld: btw hoog 21% of btw laag 6%.
- Btw: het btw-bedrag wordt automatisch berekend aan de hand van de btw-code.
- Tegenrekening: selecteer de tegenrekening die betrekking heeft op het ontvangen of betaalde bedrag.
- Kostenplaats: selecteer een kostenplaats, indien van toepassing. Kostenplaatsen kun je aanzetten via Beheer > Inrichting > Instellingen > Kostenplaatsen.
- Regel toevoegen: wanneer je een deel van het ontvangen bedrag op aparte tegenrekeningen wilt boeken, kun je extra regels toevoegen.
Probeer het invoeren van betalingen en ontvangsten nu in het gratis boekhoudpakket van e-Boekhouden.