ALGEMEEN
 WETTEN EN REGELS
 DE BOEKHOUDING
 UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
 JAARREKENING SAMENSTELLEN
 ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE
 WERKKOSTENREGELING
 AANGIFTE BTW/ OMZETBELASTING
Aangifte btw/omzetbelastingBtw-aangifte doen en betalenBtw-aangifte doen en betalen

Btw-aangifte doen en betalen: per maand of per kwartaal (2018)

Download hier je gratis boekhoudsoftware!

Btw-aangifte moet je per maand, per kwartaal of per jaar doen, afhankelijk van het type onderneming en de hoogte van je omzet. De Belastingdienst geeft dit aan in een brief. Je moet altijd btw-aangifte doen, zelfs als je in de betreffende periode geen btw betaald of ontvangen hebt. Ook als je geen aangiftebrief hebt gekregen en je hebt wel btw aan te geven, moet je btw-aangifte doen. Als je de aangifte niet of te laat hebt ingediend, kun je een boete krijgen. Ook krijg je een naheffingsaanslag als je geen aangifte doet. De Belastingdienst maakt dan een schatting van het te betalen bedrag, die vaak nadelig is voor jou.

Op tijd aangeven en betalen

Als je per maand of per kwartaal aangifte moet doen, dan moet je uiterlijk de laatste dag van de volgende maand aangifte doen. Dit betekent dat je na afloop van het tijdvak één maand de tijd hebt om de aangifte te versturen en te betalen. Als je per jaar aangifte moet doen, dan moet je uiterlijk vóór 1 april van het volgende jaar aangifte doen en betalen. In uitzonderlijke gevallen (ernstige calamiteit) kan je uitstel aanvragen voor het doen van btw-aangifte.

Btw-aangifte doen doe je via een aangifteprogramma of op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Ook is het in een aantal boekhoudpakketten mogelijk om van daar uit de aangifte rechtstreeks te versturen. Nadat je de aangifte verstuurd hebt, ontvang je een ontvangstbevestiging. Als je geld terug ontvangt, maakt de Belastingdienst dit automatisch over. Als je geld moet betalen, moet je dit direct zelf doen. Je ontvangt geen factuur of betalingsverzoek van de Belastingdienst. Het betalingskenmerk vind je op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Het bedrag moet uiterlijk vóór het einde van de volgende maand op de bankrekening van de Belastingdienst staan. Houd daarbij rekening met een aantal dagen verwerkingstijd.

In de laatste aangifte van het jaar moet je een aantal dingen afrekenen over het afgelopen jaar. Je geeft dan de btw voor het privégebruik van goederen en de auto aan.

Verwerking in de boekhouding

De betaalde btw naar aanleiding van je btw-aangifte is eigenlijk een aflossing van je schuld aan de Belastingdienst, zodat je de betaling in het bankboek moet verwerken. De journaalpost in het bankboek hiervan is:

Debet Credit
Btw afdrachten 100

Als je geld terug ontvangt van de Belastingdienst, moet je het bedrag uiteraard credit boeken op grootboekrekening btw afdrachten.

Lees meer over aangifte doen en betalen op de website van de Belastingdienst.

Btw-aangifte in je boekhoudpakket

Je stelt met je gratis online boekhouding van e-Boekhouden direct je btw-aangifte voor een specifieke periode samen. Gegevens uit je boekhouding vullen automatisch de elektronische aangifte. Je kunt de gegevens van je btw-aangifte direct in de boekhouding verwerken en elektronisch naar de Belastingdienst versturen.

  • Selecteer een periode waarvoor je btw-aangifte wilt doen en klik op Verder.
  • Er opent een scherm met hierin de gegevens uit je boekhouding, ingevuld volgens de regels van de Belastingdienst.
  • De btw-aangifte in e-Boekhouden is opgebouwd uit 2 tot maximaal 4 kolommen.

  • Wanneer je klikt op btw-aangifte verwerken in de boekhouding worden de gegevens uit de kolom Voorgestelde aangifte en de bedragen in de rubrieken 1d (privé gebruik) en 5d (KOR) verwerkt in je boekhouding.
  • Klik op btw-aangifte nu elektronisch versturen om de aangifte naar de Belastingdienst te verzenden.

Probeer de btw-aangifte nu in het gratis boekhoudpakket van e-Boekhouden.

Volgende artikel »

Tip: vanaf 1 januari 2014 verstuurt de Belastingdienst geen aangiftebrieven meer. Tot 2013 verstuurde de Belastingdienst altijd vooraf een brief waarin verteld werd dat je btw-aangifte over een bepaalde periode moest gaan doen. Daarbij zat ook een acceptgiro met het betalingskenmerk. Je moet dus zelf goed in de gaten houden wanneer je aangifte moet doen. Zet dit daarom in je agenda, bijvoorbeeld aan het einde van de maand of het kwartaal. Het is ook aan te bevelen om te vragen om een herinnering per e-mail. Dit kun je instellen op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Begin januari 2014 zal de Belastingdienst nog wel een brief versturen met de aangiftetijdvakken, de uiterste inlever- en betaaldatums en de betalingskenmerken. Het betalingskenmerk vind je ook op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst of je kan de zoekhulp betalingskenmerk gebruiken.

Gerelateerde begrippen



Online geld verdienen
Tips
Begrippen
Downloads
Boekhoudprogramma's
Gratis e-Boekhouden
Twitter   Twitter
Adverteren?
Doneren
Links
Sitemap
Contact
Wie, wat, waar?
Nieuwsbrief
Copyright © 2018

Online boekhouden
15 maanden gratis!

Online boekhouden
1e jaar gratis

Online boekhouden
1e maand gratis

Online boekhouden
1e maand gratis


Succesvolboekhouden.nl is niet aansprakelijk voor onjuistheden op deze website en eventuele schade die te maken heeft met het gebruik van deze website. Raadpleeg een specialist, zoals een accountant of belastingadviseur, voor meer informatie.



 ONLINE BOEKHOUDEN
Nu gratis online boekhouden!
1. e-Boekhouden* (tip!)
2. Exact Online (tip!)
3. Visma eAccounting
4. Twinfield
5. Yoursminc
* 15 maanden gratis!



 ZOEKEN
Begrippen | Tips | Sitemap




XGratis e-Boekhouden