Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam en wat zijn de regels?

Een startende onderneming moet een bedrijfsnaam hebben. Een bedrijfsnaam of handelsnaam is de naam die je gebruikt voor je bedrijf, en waaronder de activiteiten plaatsvinden. Iedereen uit jouw bedrijf handelt onder eenzelfde bedrijfsnaam, zodat derden weten met wie ze handelen. Een bedrijfsnaam wordt daarom ook wel een handelsnaam genoemd.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Geef in het ondernemingsplan aan waarom je voor jouw bedrijfsnaam gekozen hebt. Is je naam duidelijk en herkenbaar? Is het kort en krachtig? Is de naam eenvoudig te onthouden, uit te spreken en te spellen? Een bedrijfsnaam omschrijft wie je bent, wat je doet of waar je actief bent.

    Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?

    Een bedrijfsnaam moet niet te lang zijn. De boodschap moet in een paar woorden duidelijk zijn. De naam moet kort en krachtig zijn. Uit de naam moet een duidelijk doel naar voren komen, zodat anderen direct weten wat je doet; 'Handelsbedrijf Klaas zegt minder dan 'Autohandelaar Klaas. Hoe vaak zie je op de snelweg wel geen busjes met een handelsnaam, waarvan je vervolgens nog niet weet waarvoor je bij ze terecht kan?

    Een goede bedrijfsnaam hoeft niet altijd te bestaan uit bestaande woorden. Je kan ook woorden verdraaien voor een unieke naam van je onderneming. Woorden vertalen naar een andere taal, bijvoorbeeld Spaans, Engels of Italiaans, is ook populair. Het is zelfs denkbaar om een niet bestaand woord te bedenken, zoals Google of Twitter.

    Veel startende ondernemers kiezen ervoor om hun eigen naam in de bedrijfsnaam te verwerken. Dit geeft aan de ene kant een persoonlijke tint aan je onderneming. Aan de andere kant zegt een persoonlijke naam niet altijd direct iets over je werkzaamheden. Toekomstige medewerkers moeten ook willen handelen vanuit de persoonlijke naam van de eigenaar. De persoonlijke naamsbekendheid van de eigenaar kan een gevaar vormen voor de voortgang van de onderneming, vooral in geval van overname door een kind of derde.

    Houdt bij het bedenken van een bedrijfsnaam je doelgroep in het achterhoofd. Je potentiële klanten moeten namelijk direct kunnen afleiden waarom ze bij jou moeten komen. Heb je een brede doelgroep, kies dan niet een te specifieke handelsnaam met vakjargon. Richt je je tot een specifieke doelgroep, dan kan je juist kiezen voor een gedetailleerde naam met vaktaal.

    Verder moet een handelsnaam mensen enthousiast maken. Een kinderopvang mag bijvoorbeeld een speelse naam hebben, terwijl een notaris zakelijk en betrouwbaar wil overkomen. Let er wel op dat je naam niet té grappig of té saai is.

    Tot slot moet de naam van je bedrijf de hele levensduur van je onderneming mee kunnen. Neem daarom bijvoorbeeld geen jaartal op in de naam. Ook door het benoemen van één of enkele producten in je naam beperkt je in de toekomst om ook andere producten te verkopen. De handelsnaam moet niet te beperkt, maar ook niet te breed zijn. Houdt de naam tijdloos.

    Bedenk je bedrijfsnaam op tijd

    Bedenk je bedrijfsnaam op tijd, want deze komt terug op heel veel vlakken. Ook al is het bedenken van een passende naam lastig en wil je er rustig de tijd voor nemen, de naam is vaak vanaf het eerste begin nodig om bepaalde zaken geregeld te krijgen.

    Zo heb je de bedrijfsnaam nodig voor een website, e-mailadressen op een logo, op brieven en facturen, op visitekaartjes, en bij registraties bij diverse instanties als banken, KvK, Belastingdienst, verzekeraars en dergelijke.

    Het bedenken van een goede bedrijfsnaam is erg lastig, omdat deze voor lange tijd aan je onderneming verbonden blijft. Vraag daarom ook anderen wat ze van je ideeën vinden, zoals familie, vrienden, of je zakelijke netwerk. Je kan zelfs de hulp van een marketingbureau inschakelen, als je eigen creativiteit niet tot de gewenste naam leidt.

    Is mijn bedrijfsnaam nog beschikbaar?

    Check de beschikbaarheid van de naam van je bedrijf op de website van de Kamer van Koophandel. Kan je geen ander bedrijf vinden met jouw handelsnaam? Dan is deze vast nog beschikbaar.

    • Kamer van Koophandel
    • BOIP (merkrechten)
    • SIDN (internetdomeinen)
    • Internet (zoekmachines)
    • Social media

    Ga ook op internet en social media zoeken naar wat je al kan vinden met jouw naam. Online moet je namelijk ook vechten om een plaats hoog in de zoekmachines.

    Daarnaast is het aan te raden om de beschikbaarheid te checken in het merkenregister. Bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) kun je nazoeken of jouw naam al niet door een ander als merk geregistreerd is.

    Verstandig is het om zo snel mogelijk je domeinnaam aan te schaffen. Dit is de naam van je website. Veel leuke en originele domeinnamen zijn namelijk al door een ander geregistreerd. Heb je een leuke bedrijfsnaam bedacht, maar is de domeinnaam niet meer beschikbaar? In dat geval kan je er altijd een plaatsnaam of een andere vorm van extra informatie aan toe voegen.

    De beschikbaarheid van de naam van je onderneming check je bij SIDN. Dit is de beheerder van het .nl-domein die domeinnamen registreert.

    Bedrijfsnaam registreren bij de KvK

    De bedrijfsnaam is de officiële naam van je onderneming en moet in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel worden geregistreerd. Er is zelfs een speciale wet met betrekking tot de naam; de Handelsnaamwet.

    Leg je bedrijfsnaam en handelsnamen vast in het handelsregister van de KvK, zodat anderen er niet mee aan de haal kunnen gaan. Het is verboden om een bedrijfsnaam of merknaam van een ander te gebruiken.

    Het is natuurlijk altijd mogelijk om je bedrijfsnaam te veranderen. Via het wijzigingsformulier van de KvK is dat eenvoudig en snel geregeld. Bedenk echter wel dat je met een nieuwe naam weer opnieuw indruk moet maken op je klanten.

    Regels voor een bedrijfsnaam

    Er zijn regels voor een bedrijfsnaam vastgelegd in de Handelsnaamwet. Deze regels beschermen je opgebouwde naamsbekendheid en merknaam.

    Klanten en leveranciers moeten op basis van de bedrijfsnaam weten met we ze zaken aan het doen zijn. Een handelsnaam mag dus ook niet op die van een ander lijken, als dit te verwarrend is of een verkeerde indruk kan wekken.

    Uiteraard mag een handelsnaam ook geen onjuistheden bevatten, zoals de naam van ander persoon dan jezelf of een andere rechtsvorm dan die van je bedrijf.

    De Handelsnaamwet verbiedt het volgende voor een handelsnaam:

    • Gebruik van een bedrijfsnaam van een ander.
    • Gebruik van een merk van een ander.
    • Gebruik van een naam van een andere persoon.
    • Gebruik van een naam die een verkeerde indruk wekt.
    • Gebruik van een onjuiste bedrijfsnaam.

    Veel gestelde vragen over Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam en wat zijn de regels? (FAQ)

    Wat is een bedrijfsnaam?

    Een bedrijfsnaam is de naam die je gebruikt voor je bedrijf, en waaronder de activiteiten plaatsvinden.

    Wat is een goede bedrijfsnaam?

    Een goede bedrijfsnaam is kort en krachtig en omschrijft wie je bent, wat je doet of waar je actief bent.

    Moet je een bedrijfsnaam registreren bij de KvK?

    De bedrijfsnaam is de officiële naam van je onderneming en moet in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel worden geregistreerd.

    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam en wat zijn de regels?'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Een bedrijfsnaam is de naam van je bedrijf waaronder activiteiten plaatsvinden. Iedereen in je bedrijf handelt onder dezelfde bedrijfsnaam / handelsnaam.


    Over de auteur van 'Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam en wat zijn de regels?'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.