Gratis e-Boekhouden.nl

Wat is een missie, visie en strategie voor een eigen bedrijf?

Leer het boekhouden met dit gratis programma!

Een missie, visie en strategie zijn belangrijke elementen van een onderneming, op basis waarvan strategische beslissingen worden genomen. Bedenk voor jezelf een missie en een visie. Een missie zegt iets over jezelf en waar je voor staat. Een visie omschrijft wat je op lange termijn wilt bereiken. Een strategie is het plan om je doelen te behalen.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Je kan in het ondernemingsplan doelen stellen voor de korte termijn, maar ook voor een langere termijn. Waar wil je over een jaar staan? En wat wil je over vijf of tien jaar bereikt hebben? De missie, visie en strategie geven richting aan het beleid dat je gaat voeren.

    Door doelstellingen voor jezelf te stellen, kan je tussentijds en na afloop toetsen of je ze gehaald hebt, en waar het ergens slechter of beter ging. Een missie, visie en strategie kan je dus helpen geïnspireerd te blijven om je doel te halen.

    De missie, visie en strategie zijn de waarden waar je bedrijf voor staat. Wat wil je voor de belangrijkste belanghebbenden doen? Hierbij kan je denken aan waarden richting de eigenaren, het personeel, klanten, leveranciers of investeerders. Je missie, visie en strategie verbinden dus de belanghebbenden van je onderneming door gemeenschappelijke doelen, normen en waarden.

    In de missie, visie en strategie geef je inhoud aan hetgeen je belangrijk vindt, wat je wilt bereiken en hoe je dat van plan bent te gaan doen. Dit strategische plan helpt je om op de juiste weg te blijven, voor als je bijvoorbeeld verzand in de dagelijkse gang van zaken. Het is altijd goed om vanuit een helikopterview te kijken naar de stip aan de horizon.

    Wat is een missie?

    Een missie is het idee van een onderneming over wat de normen en waarden zijn en wat deze betekenen voor de belanghebbenden. De missie van je bedrijf zegt iets over jezelf en jouw waarden op dit moment. Het gaat om jouw identiteit en het bestaansrecht van je onderneming. De missie bestaat uit de belangrijkste kernwaarden, samengevat in een korte zin. Het zegt iets over jou, wat je doet en waarom je het doet.

    Door een lijst te maken met wat je belangrijk vindt, kom je erachter wat je kernwaarden zijn. Kernwaarden zijn bijvoorbeeld: kwaliteit, betrouwbaarheid, maatschappelijk verantwoord, innovatief, respectvol, duurzaamheid. Geef aan welk doel je wilt bereiken, welk probleem je wilt oplossen of wat je juist tegen wilt gaan. Waar ben je goed in en wil je aan de man brengen? Of stoor je je ergens aan en wil je hulp bieden? Waar sta je voor?

    Vragen die je jezelf bij het formuleren van een missie kunt stellen:

    • Waar sta je voor?
    • Welke normen en waarden heb je?
    • Waardoor word jij gemotiveerd?
    • Wat is je ambitie?
    • Wat is je onderscheidend vermogen?
    • Wat zijn je kernwaarden?

    Een missie moet kort, eenvoudig en duidelijk zijn. Een missie straalt energie uit en motiveert mensen die bij je bedrijf betrokken zijn. Werknemers en klanten moeten zich kunnen herkennen in de missie van je bedrijf. Wat wil je betekenen voor je klanten, werknemers en andere betrokkenen?

    Voorbeelden van een missie:

    • Veel geld verdienen
    • Tevreden klanten hebben
    • Kwaliteit leveren
    • Alles voor een glimlach (Coolblue)
    • Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland (Rijkswaterstaat)
    • De wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen (Tesla)
    • Alle informatie ter wereld universeel toegankelijk en bruikbaar maken (Google)
    • Geavanceerde technologie eenvoudig maken (Apple)
    • Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties (Philips)
    • Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar (Albert Heijn)
    • Functioneel designmeubilair voor iedere portemonnee (Ikea)

    De eerste drie missies zijn echter behoorlijk vaag en lastig concreet te maken. De voorbeelden van de missies van de grote bedrijven klinken erg positief en motiverend.

    Een missie formuleer je voor erg lange termijn. Vaak is een missie van een bedrijf zelfs tijdloos. Het zijn de kernwaarden en identiteit van je onderneming, ongeacht wat de buitenwereld daarvan vindt.

    Wat is een visie?

    Een visie is het beeld van een onderneming over de toekomst en de doelstellingen die het wil bereiken. De visie van je bedrijf zegt iets over de doelen op lange termijn. Hoe wil je bijdragen aan de maatschappij? De visie bestaat uit één of meerdere doelen in de nabije toekomst. Het heeft iets hoopgevends en ambitieus, iets waar je al lang van droomt.

    Een visie omschrijft wanneer jij vindt dat je succesvol bent. Welke doelen wil je over vijf jaren behaald hebben? Het is op dit moment nog niet belangrijk of deze doelen daadwerkelijk behaald kunnen worden, want een visie is enkel het einddoel waar je graag naar toe wilt.

    Vragen die je jezelf bij het formuleren van een visie kunt stellen:

    • Wat wil je bereiken?
    • Waar wil je je voor inzetten?
    • Wat is je toegevoegde waarde?
    • Binnen welke termijn wil je je doelen behaald hebben?

    Een visie is concreter en doelgerichter dan een missie. Waar een missie voor de hele organisatie geldt, kan elke afdeling zijn eigen visie hebben. Deze visie is dan natuurlijk wel in lijn met de algehele missie.

    Door een duidelijke visie weet iedereen in je onderneming waar ze naar toe gaan en wat de doelen zijn. Als alle neuzen dezelfde kant op staan, wordt het leiden van een organisatie eenvoudiger.

    Voorbeelden van een visie:

    • Een toekomst in vrede voor oorlogskinderen (War Child)
    • Het leveren van relevante zoekresultaten uit alle gegevensbronnen, waarbij het gebruiksgemak voor de eindgebruiker centraal staat (Google)
    • De winnende brouwerij van Nederland in 2024 (Grolsch)
    • Het spelen van de toekomst uitvinden (Lego)
    • 100% slaafvrije chocolade (Tony Chocolonely)
    • Mensen via goede software overal, altijd en via ieder apparaat te laten doen wat zij willen (Microsoft)

    De visie van grote bedrijven is vaak redelijk concreet, zodat belanghebbenden weten wat het einddoel is. Mensen kunnen zich goed inbeelden welke idealen er met de visie worden bedoeld. Hoe concreter de visie, hoe eenvoudiger je een strategie kan formuleren.

    Een visie formuleer je voor een bepaalde periode. Op basis van de situatie in de markt bepaal je wat je wilt bereiken in die periode. Een visie is dus meer naar de buitenwereld gericht, dan een missie. Veranderende marktomstandigheden kunnen vragen om een andere visie, zodat de missie niet uit het oog wordt verloren.

    Wat is een strategie?

    Een strategie is het plan van een onderneming om de doelstellingen te bereiken. De strategie van je eigen bedrijf zegt iets over hoe je de doelen wilt gaan bereiken. De strategie bestaat uit subdoelen op korte termijn. Een strategie is jouw weg naar succes.

    De weg naar je einddoel wordt in de strategie opgedeeld in kleinere subdoelen. Deze doelen liggen verspreid over je looptijd, zodat je tussentijds kan monitoren of je nog op de juiste weg zit. Een strategie kan bijvoorbeeld bestaan uit doelen van enkele maanden of jaren.

    Vragen die je jezelf bij het formuleren van een strategie kunt stellen:

    • Wat ga je doen en waarom?
    • Wanneer ga je wat doen?
    • Wie gaat wat doen?

    In de formulering van een strategie leg je uit hoe je je doel gaat bereiken en met welke middelen. Ook hiervoor geldt weer: hoe concreter, hoe beter. Een vage strategie met globale subdoelen kun je moeilijk tussentijds meten en bijsturen.

    Voorbeelden van een strategie:

    • 10% omzetstijging komend jaar
    • Elke maand een nieuw product ontwikkelen
    • Het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen (Ikea)
    • Uitsluitend bierbrouwen voor het premium segment van de markt.  Vakmanschap is Meesterschap en de beugelfles zijn krachtig, en innovatie en creativiteit zijn van groot belang om in te kunnen spelen op de veranderende behoeften van de markt (Grolsch)
    • De ontwikkelingen in mobiliteit en de cloud gaan enorm snel en zijn van groot belang voor iedereen. Meer persoonlijke computers, een intelligente cloud bouwen en productiviteit heruitvinden zijn drie grote ambities, zodat we klanten kunnen helpen bij het bereiken van hun doelen (Microsoft)
    • We hebben alle dagelijkse boodschappen in huis. Bij ons ben je verzekerd van een uitstekende kwaliteit voor een betaalbare prijs. En we verkopen heel veel bijzondere producten die je vaak alleen bij ons aantreft (Albert Heijn)
    Een strategie bevat duidelijke doelstellingen en een actieplan. Ook een taakverdeling kan hiervan onderdeel zijn. Geef in de strategie aan wat je wanneer gaat doen, en wie welke taken krijgt. De missie, visie en strategie formuleer je SMART.

    Veel gestelde vragen over Wat is een missie, visie en strategie voor een eigen bedrijf? (FAQ)

    Wat is een missie?

    Een missie is het idee van een onderneming over wat de normen en waarden zijn en wat deze betekenen voor de belanghebbenden.

    Wat is een visie?

    Een visie is het beeld van een onderneming over de toekomst en de doelstellingen die het wil bereiken.

    Wat is een strategie?

    Een strategie is het plan van een onderneming om de doelstellingen te bereiken.

    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 27-09-2022 | Auteur:

    Deel 'Wat is een missie, visie en strategie voor een eigen bedrijf?'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Een missie zegt iets over jezelf en beweegreden. Een visie omschrijft wat je op lange termijn wilt bereiken. Een strategie is het plan om je doelen te behalen.


    Over de auteur van 'Wat is een missie, visie en strategie voor een eigen bedrijf?'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebasseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdate. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.

    Exact Online
    1 maand gratis
    e-Boekhouden
    15 maand gratis
    eAccounting
    12 maand gratis