EnergieDirect.nl

Hoe stel je een ondernemingsplan op voor je eigen bedrijf?

Een ondernemingsplan is een plan om het starten van een eigen bedrijf succesvol te maken. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in alle zaken rondom het starten van je eigen bedrijf, en geeft antwoord op de vraag of het haalbaar is. Een ondernemingsplan dwingt je om na te denken over allerlei zaken waar je mogelijk niet aan gedacht hebt, of die in eerste instantie niet belangrijk leken. Een ondernemingsplan heet ook wel een bedrijfsplan of businessplan.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Bij het aanvragen van een financiering bij een bank wordt vaak gevraagd om een ondernemingsplan. Hieruit blijkt namelijk hoe sterk je in de markt staat en wat de verwachte rendementen zijn. De verstrekker van de lening wil altijd weten waarvoor hij het geld uitleent, en een goed uitgewerkt plan kan hem overtuigen.

    Daarnaast legt een doordacht ondernemingsplan bloot wat je sterke en zwakke punten zijn. Ben je wel geschikt als ondernemer? En wat kan er beter binnen je bedrijf? Ook komen de kansen en risico's aan bod, waaruit blijkt waar je je aandacht op moet vestigen om succesvol te worden.

    Een ondernemingsplan schrijf je dus niet alleen voor anderen (klanten, leveranciers, geldverstrekkers), maar ook zeker voor jezelf als nieuwe ondernemer. Zelfs als verder niemand je plan leest, is het toch goed om de verschillende onderwerpen enigszins uit te werken. Je verwachtingen van een eigen bedrijf kunnen namelijk erg afwijken van de werkelijkheid op basis van gedegen onderzoek.

    Onderdelen van een ondernemingsplan

    Een ondernemingsplan is niet verplicht, maar het helpt je enorm bij het bereiken van je doelen. Het brengt de kansen, risico's en potentiële klanten en concurrenten heel nauwkeurig in beeld. Je ideeën worden vertaald naar een concreet plan van aanpak. In het plan komen diverse onderwerpen terug, waarmee je rekening moet houden in je onderneming.

    De inhoud en de lengte van je ondernemingsplan is helemaal afhankelijk van jezelf als ondernemer en je startende bedrijf. Er is geen voorgeschreven inhoud of lengte, maar deze onderwerpen bieden je een goed houvast voor een sterk plan.

    Leesbaarheid van je ondernemingsplan

    Heb je moeite met het schrijven van een ondernemingsplan? Je kan altijd hulp inschakelen van studenten van een hogeschool, die het als praktijkopdracht kunnen uitvoeren. Ook zijn er marketingbedrijven die je er tegen betaling bij willen helpen. Zorg er te allen tijde voor dat het wel jouw eigen plan blijft, en dat je er volledig achter staat.
    Om het bedrijfsplan leesbaar en interessant te houden, is het toegestaan om afbeeldingen, grafieken en tabellen in te voegen. Hiermee worden de lange teksten onderbroken en ondersteund door visuele zaken.

    Introductie en samenvatting

    Start je ondernemingsplan met een introductie en een samenvatting. Vat het hele onderzoek samen op één pagina, zodat lezers een algehele eerste indruk van je plan kunnen krijgen. Veel lezers, zoals geldverstrekkers, hebben geen tijd om het hele plan te lezen, maar willen graag een samenvatting van je ideeën.

    De samenvatting is het eerste onderdeel van je ondernemingsplan, maar schrijf je pas als laatste. Benoem van elk onderdeel de belangrijkste punten en conclusies. Leg uit wie je bent en wat je wilt gaan doen met een eigen onderneming. Beschrijf je product/dienst en aan wie je het wilt gaan verkopen. Vertel ook over de uitkomsten van het marktonderzoek en het financiële plan.

    Persoonlijke gegevens en eigenschappen in het ondernemingsplan

    Welke persoonlijke gegevens vermeld je in het ondernemingsplan? En wat zijn je persoonlijke eigenschappen? Wat maakt jouw een succesvolle ondernemer?

    Idee en activiteiten van je eigen bedrijf in het ondernemingsplan

    Het idee en activiteiten van je eigen bedrijf. Met welk idee verwacht je succes te behalen? Welke activiteiten, producten en diensten zijn onderscheidend?

    Wat is een missie, visie en strategie voor een eigen bedrijf?

    Wat is een missie, visie en strategie? Een missie zegt iets over jezelf en beweegreden. Een visie omschrijft wat je op lange termijn wilt bereiken. Een strategie is het plan om je doelen te behalen.

    Doelen SMART formuleren in het ondernemingsplan

    Formuleer je doelen SMART in het ondernemingsplan. Je doelen worden door de SMART-methode specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

    Veel gestelde vragen over Hoe stel je een ondernemingsplan op voor je eigen bedrijf? (FAQ)

    Wat is een ondernemingsplan?

    Een ondernemingsplan is een plan om het starten van een eigen bedrijf succesvol te maken, het kijkt naar de haalbaarheid en laat je nadenken over een breed scala aan onderwerpen.

    Waaruit bestaat het ondernemingsplan?

    Het ondernemingsplan bestaat uit 4 hoofdonderwerpen:

    • Jij als ondernemer
    • Je onderneming
    • Marktonderzoek
    • Financieel plan
    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Hoe stel je een ondernemingsplan op voor je eigen bedrijf?'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Een ondernemingsplan is een plan om het starten je eigen bedrijf goed te laten verlopen. Een ondernemingsplan heet ook wel bedrijfsplan of businessplan.


    Over de auteur van 'Hoe stel je een ondernemingsplan op voor je eigen bedrijf?'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.