Gratis e-Boekhouden.nl

Marketingmix (4 p's): product, prijs, promotie, plaats

De marketingmix bestaat uit de 4 p's; product, prijs, promotie en plaats. Met de marketingmix wordt duidelijk wat je onderscheidend vermogen is en hoe je je klanten gaat benaderen.

De 4 p's van de marketingmix:

  • Product
  • Prijs
  • Promotie
  • Plaats

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Als je bijvoorbeeld smartphones wilt gaan repareren, beschrijf je in de marketingmix wat je product is en waarom jij dit sneller en beter kan dan andere reparateurs. Je geeft bij prijs aan dat jij de onderdelen goedkoper kun verkrijgen en dat jouw bestede uren minder kosten. Verder beschrijf je via welke kanalen je potentiële klanten wilt bereiken, bijvoorbeeld via de wijkkrant, regionale folders, Marktplaats, Google en/of social media. Daarbij kan je ervoor kiezen om alleen te adverteren bij jongeren tussen de 16 en 30 die woonachtig zijn in jouw stad of buurt. De plaats kan zijn vanuit je eigen slaapkamer, maar je kan ook een kleine winkel beginnen in het stadscentrum.

    Marketingmix: Product

    Bij product uit de marketingmix leg je uit wat je verkoopt en hoe je je onderscheidt in de markt. Uiteraard worden hier ook diensten mee bedoeld.

    Geef aan waarom jouw product onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Waarom gaan klanten jouw product kopen? Welke behoefte vervult jouw product? Of welk probleem lost jouw product op? Beschrijf het onderscheidend vermogen en de toegevoegde waarde van je product.

    Je kan als startende ondernemer wel een mooi nieuw product bedenken, maar als er in de markt helemaal geen behoefte aan is, zal je nauwelijks iets verkopen. Verplaats je in je doelgroep en vraag je af wat er bij hen speelt. Waar lopen ze in het dagelijkse leven tegenaan en wat kan jij daaraan doen? Als startende ondernemer hoef je dus niet een nieuwe behoefte te creëren, maar simpelweg een bestaande behoefte vervullen.

    Het hoeft niet perse te gaan om een onderscheidend product in de wereld. Het is ook mogelijk om je te onderscheiden van de concurrenten in een kleiner gebied, zoals je wijk, stad, regio of land. Het knippen van haren is niet een nieuw soort dienst, maar is wel van toegevoegde waarde in een dorp of wijk waar nog geen kapper is gevestigd.

    Het product wordt door klanten brede gezien, want ook de verpakking, merknaam, garantie en service maken hier deel van uit. Een slecht ingepakt product geeft het gevoel van lage kwaliteit, terwijl een goede merknaam als kwalitatief hoogstaand wordt gezien.

    Marketingmix: Prijs

    Bij prijs uit de marketingmix omschrijf je hoeveel je product/dienst kost, en hoe je tot die prijs gekomen bent. Het bepalen van de prijzen heeft grote invloed op het slagen van je onderneming. Een te hoge prijs jaagt klanten weg, terwijl een te lage prijs de kosten mogelijk niet dekt.

    De prijs is afhankelijk van veel factoren die soms buiten je invloedsfeer liggen. Zijn er veel concurrenten met ongeveer hetzelfde product? Dan zal je sowieso niet boven hun prijs moeten gaan zitten (tenzij je extra kwaliteit, service, en dergelijk levert). Heb je een uniek product zonder alternatieven? Dan kan je gerust meer vragen aan je klanten.

    Daarnaast moet de prijs dekkend zijn voor je kosten. Hiermee worden alle kosten in de breedste zin bedoeld, dus zowel de zakelijke kosten als de lasten die je privé hebt. Als eigenaar van een eigen bedrijf wil je namelijk dat jouw onderneming winst maakt én je er voldoende inkomen uit haalt om goed van te kunnen leven.

    Kijk voor de juiste prijs naar de concurrentie en naar online aanbieders. Bedenk waarom zij tot die prijs gekomen zijn en waarom de ene concurrent een hogere prijs durft te vragen dan de ander. Mogelijk spelen de andere factoren uit de marketingmix een rol in de prijsbepaling.

    Marketingmix: Promotie

    Bij promotie uit de marketingmix beschrijf je hoe je je potentiële klanten wilt benaderen. Promotie is het communiceren met de doelgroep om je product of dienst te verkopen.

    Door middel van het marktonderzoek ken je je doelgroep beter. Je weet zijn/haar leeftijd, woonplaats, interesses, hobby's, werk, enzovoorts. Op basis hiervan kan bepaald worden hoe deze doelgroep bereikt moet worden. Op welke manieren breng je jouw boodschap over op je potentiële klanten?

    Promotie is zowel online als offline mogelijk. Online zijn er mogelijkheden op social media, via de zoekmachines of middels een nieuwsbrief. Tegen betalen zal jouw advertentie aan je doelgroep getoond worden. Een goede website heeft onder andere een promotiefunctie, omdat een goede website eenvoudig gevonden wordt op internet.

    Offline promotie is mogelijk in de vorm van advertenties in kranten en weekbladen. Verder kan je aan sponsoring doen voor grotere naamsbekendheid van je eigen onderneming. Tijdens het bezoeken van congressen en beurzen kan je visitekaartjes uitdelen.

    Mond-op-mond-reclame is de beste manier van het promoten van je product/dienst of onderneming. Wanneer mensen hun positieve ervaring met anderen delen, zullen ook zij als eerste aan jou denken zodra de behoefte ontstaat. Voordeel van mond-op-mond-reclame is dat het volledig gratis is. Online recensies zijn ook een soort mond-op-mond-reclame, waarbij mensen hun ervaring met andere delen.

    Als promotie breder gezien wordt, vallen ook andere vormen van communicatie met klanten hieronder. Klanten willen veel informatie uit je reclame-uitingen halen, maar ze willen je bij vragen en problemen ook kunnen bereiken. Een goede klantenservice en klachtenafhandeling is ook een vorm van promotie als onderdeel van de marketingmix.

    Marketingmix: Plaats

    Bij plaats uit de marketingmix vermeld je waar je gevestigd bent, dus vanuit welke plaats je je producten of diensten wilt gaan verkopen. Het maakt een groot verschil of je in een grote stad of in landelijk gebied gevestigd bent, tenzij je enkel een webshop hebt.

    De plaats is afhankelijk van het type onderneming. Zo is een kapper vaak middenin het dorp of wijk gevestigd, terwijl een transportbedrijf liever aan de snelweg zit. Een leverancier van agrarische onderdelen heeft niets te zoeken tussen de grote steden en kan zich beter vestigen in landelijk gebied.

    Ook de aanwezigheid van leveranciers en klanten speelt een rol in de keuze van de plaats. In sommige gevallen kan het handiger en voordeliger zijn om dicht bij de leveranciers gevestigd te zijn. In andere gevallen zit je als startende ondernemer liever zoveel mogelijk tussen de klanten. Dit is per type bedrijf verschillend, maar behoeft wel de nodige aandacht. Hoe meer schakelt in de logistieke keten, hoe duurder het product vaak wordt.

    Tot slot valt het internet ook onder plaats in de marketingmix. Mensen shoppen steeds meer online en bezoeken steeds minder een fysieke winkel. Het is dan ook zaak om je plaats op het internet niet te onderschatten. Dit is uiteraard afhankelijk van je doelgroep, want een bejaardensoos is via internet erg lastig te bereiken.

    De plaats waar je gevestigd bent wordt steeds minder relevant voor klanten, want zijn willen alleen maar gemak. Zij willen winkelen op tijden die hun uitkomen, niet lang hoeven te wachten, direct betalen, de aankoop aan huis geleverd krijgen en eenvoudig weer retour kunnen sturen. Transport en de gehele logistieke keten worden steeds korter en sneller, dus de vestigingsplaats speelt een steeds kleinere rol in de beleving van klanten. Voor je onderneming maakt dit uit kostenoogpunt waarschijnlijk wel veel uit.

    Onderwerpen van het marktonderzoek

    Het marktonderzoek bestaat uit de volgende onderwerpen:

    Veel gestelde vragen over Marketingmix (4 p's): product, prijs, promotie, plaats (FAQ)

    Wat zijn de 4 p's uit de marketingmix?

    De 4 p's van de marketingmix zijn:

    • Product
    • Prijs
    • Promotie
    • Plaats

    Waarom beschrijf je de marketingmix in het ondernemingsplan?

    Met de marketingmix in het ondernemingsplan wordt duidelijk wat je onderscheidend vermogen is en hoe je de klanten gaat benaderen.

    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Marketingmix (4 p's): product, prijs, promotie, plaats'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    De marketingmix bestaat uit 4 p's: product, prijs, promotie en plaats. Uit de marketingmix blijkt het onderscheidend vermogen van je startende onderneming.


    Over de auteur van 'Marketingmix (4 p's): product, prijs, promotie, plaats'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.