Marktonderzoek in het ondernemingsplan

In het marktonderzoek, als onderdeel van het ondernemingsplan, ga je dieper in op je doelgroep en de markt. Je onderzoekt wat de eigenschappen van je doelgroep zijn, en ook onderzoek je waar deze groep zich in de markt bevindt.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Het marktonderzoek zorgt ervoor dat je je product of dienst aan een groep mensen in een bepaald gebied gaat verkopen. Voor een succesvol bedrijf zijn natuurlijk wel klanten nodig die vragen om jouw product of dienst. Het gaat erom dat je de juiste doelgroep op het juiste moment benaderd.

    In het marktonderzoek bij het starten van een eigen bedrijf zoek je uit of potentiële klanten interesse hebben in je product of dienst, en hoe groot de markt is waarin je opereert. Verder omschrijf je de aanwezigheid van concurrenten en de impact daarvan op jouw bedrijf. Dit deel van het ondernemingsplan is de basis voor je marketingactiviteiten.

    Onderwerpen van het marktonderzoek

    Het marktonderzoek bestaat uit de volgende onderwerpen:

    • Doelgroep en potentiële klanten onderzoeken
    • Concurrentie onderzoeken
    • 5 krachten die invloed uitoefenen op je onderneming
    • SWOT-analyse
    • Marketingmix: product, prijs, promotie en plaats (4 p's)
    • Marketingstrategie: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling, diversificatie

    Doelgroep en potentiële klanten onderzoeken

    De doelgroep en je potentiële klanten definieer je in het ondernemingsplan. Bij het eigen bedrijf starten onderzoek je de doelgroep en mogelijke klanten.

    Concurrentie onderzoeken

    De concurrentie van andere bedrijven beschrijf je in het ondernemingsplan. Bij het eigen bedrijf starten onderzoek je de concurrenten van jouw onderneming.

    Vijf krachten die invloed uitoefenen op je onderneming

    De 5 krachten die invloed uitoefenen op je onderneming zijn: huidige en nieuwe concurrenten, substituut producten, en macht van afnemers en leveranciers.

    SWOT-analyse

    SWOT-analyse maken met confrontatiematrix. SWOT: Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Dit zijn sterke en zwakke punten, kansen en gevaren.

    Marketingmix: product, prijs, promotie en plaats (4 p's)

    De marketingmix bestaat uit 4 p's: product, prijs, promotie en plaats. Uit de marketingmix blijkt het onderscheidend vermogen van je startende onderneming.

    Marketingstrategie: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie

    Marketingstrategie is de groeistrategie van je onderneming. Marketingstrategie (Ansoff): marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling, diversificatie.

    Veel gestelde vragen over Marktonderzoek in het ondernemingsplan (FAQ)

    Waaruit bestaat het marktonderzoek in het ondernemingsplan?

    Het marktonderzoek in het ondernemingsplan bestaat uit de volgende onderwerpen:

    • Doelgroep en potentiële klanten
    • Concurrentie
    • 5-krachtenmodel (Porter)
    • SWOT-analyse
    • Marketingmix (4 p's)
    • Marketingstrategie (Ansoff)
    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Marktonderzoek in het ondernemingsplan'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Marktonderzoek is het onderzoeken van de doelgroep en de markt bij het starten van een eigen bedrijf. Marktonderzoek is onderdeel van het ondernemingsplan.


    Over de auteur van 'Marktonderzoek in het ondernemingsplan'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.