Marketingstrategie is het strategisch model van Ansoff

Door een marketingstrategie op te stellen bepaal je de groeistrategie van je eigen onderneming. Het strategisch model van Ansoff wordt veel gebruikt en helpt bij het bepalen van je marketingstrategie.

De marketingstrategie bestaat uit de volgende strategieën:

  • Marktpenetratie: bestaand product op bestaande markt.
  • Marktontwikkeling: bestaand product op nieuwe markt.
  • Productontwikkeling: nieuw product op bestaande markt.
  • Diversificatie: nieuw product op nieuwe markt.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    De marketingstrategie is onderdeel van het ondernemingsplan. Uiteraard gelden dezelfde strategieën voor diensten. Met de markt wordt hier je doelgroep bedoeld.

    De marketingstrategie van Ansoff gaat van makkelijk naar moeilijk. Het is relatief eenvoudig om een bestaand product op een bestaande markt te brengen. Je hoeft in dat geval niets zelf te bedenken en te ontwikkelen. Het moeilijkst is het om een geheel nieuw product op een geheel nieuwe markt te brengen. In die situatie krijg je te maken met grote onzekerheden, maar het biedt ook veel kansen.

    Marktpenetratie: bestaand product op bestaande markt

    Marktpenetratie als marketingstrategie betekent dat een bestaand product op een bestaande markt gebracht wordt. Deze strategie richt zich op het verkrijgen van marktaandeel van concurrenten.

    Je biedt in deze marketingstrategie een zelfde soort product aan als je concurrenten. En daarbij probeer je dat product ook nog eens aan hun klanten te verkopen. Veel startende ondernemers beginnen met deze strategie, omdat deze het eenvoudigst is.

    Doordat je moet concurreren met een bestaand product op een bestaande markt, moet je je onderscheiden op gebied van kwaliteit, service en prijs. Als jouw product beter is dan die van de concurrenten, dan zijn klanten eerder geneigd over te stappen naar jouw bedrijf. Concurreren met de laagste prijs heeft niet altijd de voorkeur, omdat je dan mogelijk een prijzenoorlog start die ten koste van je winst gaat.

    Een voorbeeld van marktpenetratie zijn de vele zzp'ers in de bouw. Zij waren ooit timmerman bij een bouwbedrijf, maar zijn hun baan in de crisis kwijtgeraakt. Noodgedwongen begonnen zij voor hun zelf als timmerman (bestaande dienst) om woningen te (ver)bouwen (bestaande markt).

    Bij marktpenetratie hoef je geen nieuw product te bedenken en/of een nieuwe doelgroep te zoeken. Vanuit deze strategie is het echter zeer goed mogelijk om (deels) over te gaan op een volgende marketingstrategie.

    Marktontwikkeling: bestaand product op nieuwe markt

    Marktontwikkeling als marketingstrategie betekent het aanbieden van een bestaand product op een nieuwe markt. Je ontwikkelt als het ware een nieuwe doelgroep voor je product of dienst.

    Marktontwikkeling is de opvolgende stap van marktpenetratie. In deze strategie breidt je het aantal klanten uit door hen buiten je oorspronkelijke afzetgebied te bereiken. Je kan dit doen door promotie buiten je eigenlijke doelgroep, zodat ook zij je weten te vinden.

    Zo kan je je bijvoorbeeld richten op potentiële klanten uit een nabijgelegen wijk, stad of regio. Daarbij kan je een nieuwe fysieke locatie openen of je marketingactiviteiten breder inzetten. Een kapper kan bijvoorbeeld ook reclame gaan maken in een andere wijk, of er zelfs een tweede zaak openen.

    Ook kan je een nieuwe markt ontwikkelen door je te richten op klanten met andere kenmerken dan je huidige doelgroep. Een herenkapper zou bijvoorbeeld ook dames kunnen gaan knippen om daarmee het aantal klanten te verdubbelen. Een boekhandel voor basisschoolboeken kan bijvoorbeeld ook tijdschriften voor ouders gaan verkopen.

    Marktontwikkeling wordt vaak langzaamaan bereikt vanuit de strategie van marktpenetratie. Door goede kwaliteit en service te leveren zullen steeds meer mensen zich tot jou richten. Uiteindelijk zal je naamsbekendheid ook voeten in de aarde krijgen in een nieuwe markt.

    Voordeel van marktontwikkeling is dat je als startende ondernemer geen nieuw product hoeft te ontwikkelen. Dat kost namelijk vaak meer tijd, energie en geld dan je marketingactiviteiten uitbreiden naar een nieuwe doelgroep. Die nieuwe doelgroep heeft mogelijk toch net iets andere eisen en wensen, waardoor je hen iets nieuws kunt gaan aanbieden.

    Productontwikkeling: nieuw product op bestaande markt

    Productontwikkeling als marketingstrategie betekent het ontwikkelen van een nieuw product om het op een bestaande markt aan te bieden. Je biedt je bestaande klanten iets nieuws aan, omdat je ze beter leert kennen of ze er zelf om vragen.

    Deze strategie van productontwikkeling kan voortkomen uit marktontwikkeling, maar ook uit marktpenetratie. Naarmate je meer verkoopt en ervaring met je klanten krijgt, zul je misschien merken dat hun behoeften ontwikkelen en er vraag naar een variant ontstaat. Ook door het betreden van een nieuwe markt, waarin de doelgroep iets andere kenmerken heeft, komt er wellicht behoefte aan iets nieuws.

    Een administratiekantoor biedt bijvoorbeeld al jaren diensten aan in de vorm van het verzorgen van de boekhouding voor bedrijven. Na verloop van tijd komen er steeds meer vragen over belastingen, waarna de ondernemer kan besluiten om ook belastingadviezen te gaan geven. Smartphonefabrikanten hebben dit in het verleden gedaan door een kleine camera (nieuw product) toe te voegen aan de mobiele telefoon (bestaande markt).

    Startende ondernemers beginnen niet vaak met het ontwikkelen van een nieuw product. Productontwikkeling kost namelijk veel tijd, energie en geld, terwijl het onzeker is of dit nieuwe product wel in de smaak valt bij je bestaande klanten. Wanneer je goede naamsbekendheid hebt verworven, zullen klanten ook je nieuw ontwikkelde product eerder vertrouwen.

    Diversificatie: nieuw product op nieuwe markt

    Diversificatie als marketingstrategie betekent het ontwikkelen van een nieuw product om het op een nieuwe markt aan te bieden. Dit is de moeilijkste strategie met de meeste onzekerheden, vooral voor een startende ondernemer.

    Marktonderzoek is bij diversificatie extreem belangrijk. Eerst moet je een nieuwe doelgroep creëren en daarbij de behoefte opwekken. Deze doelgroep weet waarschijnlijk zelf niet eens dat ze geïnteresseerd zijn, dus je moet hen weten te bereiken én te overtuigen. Ten tweede moet je veel tijd, energie en geld investeren in de ontwikkeling van een nieuw product.

    Diversificatie is het spreekwoordelijke gat-in-de-markt; je komt met iets compleet nieuws en biedt het aan mensen aan die voorheen nooit over hun behoefte hadden nagedacht. Gevaar is dat concurrenten je product kopiëren of zelfs verbeteren en klanten bij jou weglokken.

    De marketingstrategie van diversificatie kan erg succesvol zijn. Door het ontbreken van gelijkwaardige producten kan je de verkoopprijs tot op zekere hoogte zelf bepalen. Zodra je het alleenrecht via een patent weet te krijgen, hebben klanten geen andere keus dan bij jou te gaan winkelen.

    Een voorbeeld van diversificatie is de webcam. Jaren gelden bestond het product nog niet en hadden mensen niet de behoefte om via een camera met anderen online te praten. Nu is de webcam niet meer weg te denken uit privégesprekken en zakelijke vergaderingen, en zijn veel apparaten en software aangepast om de webcam te ondersteunen. De paperclip is ook een voorbeeld van diversificatie, waarbij een nieuw product ineens een grote behoefte opwekte.

    Onderwerpen van het marktonderzoek

    Het marktonderzoek bestaat uit de volgende onderwerpen:

    Veel gestelde vragen over Marketingstrategie is het strategisch model van Ansoff (FAQ)

    Waaruit bestaat de marketingstrategie van Ansoff?

    De marketingstrategie van Ansoff bestaat uit de volgende strategieën:

    • Marktpenetratie
    • Marktontwikkeling
    • Productontwikkeling
    • Diversificatie

    Wat is marktpenetratie?

    Marktpenetratie betekent dat een bestaand product op een bestaande markt gebracht wordt.

    Wat is marktontwikkeling?

    Marktontwikkeling betekent het aanbieden van een bestaand product op een nieuwe markt.

    Wat is productontwikkeling?

    Productontwikkeling betekent het ontwikkelen van een nieuw product om het op een bestaande markt aan te bieden.

    Wat is diversificatie?

    Diversificatie betekent het ontwikkelen van een nieuw product om het op een nieuwe markt aan te bieden.

    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Marketingstrategie is het strategisch model van Ansoff'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Marketingstrategie is de groeistrategie van de onderneming. Ansoff: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling, diversificatie.


    Over de auteur van 'Marketingstrategie is het strategisch model van Ansoff'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.